Met het aanbieden van goede content kun je veel bereiken. Of je nu interesse wilt wekken voor jouw onderneming of product, méér bezoekers naar jouw website wilt trekken of inschrijvingen voor een nieuwsbrief wilt genereren: goede content schrijven helpt je deze doelstellingen te behalen. Helaas is het schrijven van een goede tekst niet voor iedereen weggelegd. Hoe weet je of jouw content werkt? Om jou op weg te helpen met content schrijven delen wij hieronder onze 10 beste copywriting tips. Als jij een vinkje kan zetten in iedere check box weet je dat jouw tekst in orde is!
1. Kies een duidelijke doelgroep en pas je tekst hierop aan
Voor wie schrijf jij? Dit lijkt misschien een domme vraag; jij schrijft voor de lezer van je blog, een potentiële koper van jouw product of gewoon, voor degene die geïnteresseerd is in jouw teksten. Dat is logisch, toch? Hoewel de vraag voor de hand liggend lijkt, is het wel belangrijk deze goed te beantwoorden. Kijk daarbij niet alleen globaal naar de lezer van jouw tekst of blog, maar ook naar details zoals leeftijd en opleidingsniveau. Afhankelijk van deze demografische gegevens kun jij een weloverwogen keuze maken: spreek jij jouw lezer bijvoorbeeld aan in jij in de jij- of u-vorm, en gebruik jij eenvoudige benamingen of kies je voor vakjargon?
2. Content schrijven doe je voor de lezer, niet voor Google
Goede content is dus aangepast op jouw lezers. Een veelgemaakte fout onder zowel beginnend als ervaren copywriters, is het schrijven voor Google en daarbij de lezer te vergeten. Wij raden je aan dit niet te doen. Ja, SEO teksten schrijven op basis van een zoekwoordonderzoek is belangrijk om goed gevonden te worden in de zoekmachine, maar prop je tekst niet vol met zoektermen! Daar wordt zowel Google als je lezer niet blij van. Zorg ervoor dat jouw tekst fijn leest en er natuurlijk uitziet.
Behandel Google als een van jouw lezers, dan komt het met jouw tekst wel goed!
3. Stel jezelf op als autoriteit (of geef bronnen)
Je wilt betrouwbaar overkomen, dus stel jij jezelf op als autoriteit. Als je iets niet zeker weet, zoek het op! Het is prima om hier en daar een bron te vermelden, dit komt zelfs professioneel over. Het is voor zowel de lezer als voor jouzelf fijn als het artikel klopt. Zo kom jij door eventuele kritische lezersvragen nooit in de problemen.
4. Focus op één onderwerp
Er is niets zo verwarrend dan een tekst die meerdere onderwerpen uitlicht. Jij weet vast en zeker nog waar je over praat, maar de lezer raakt jou onderweg kwijt en klikt jouw website weg. Dit is wel het laatste dat jij wilt! Kies daarom altijd één duidelijk onderwerp en focus je hierop tijdens het content schrijven. Vind je het belangrijk om toch meer informatie te geven, doe dit dan via een link naar een externe bron of naar een ander artikel op jouw eigen website.
5. Een duidelijke structuur is even belangrijk als goede content
Goede content schrijven is niet alleen afhankelijk van de tekst zelf: de presentatie is minstens zo belangrijk. Houd daarom altijd een duidelijke structuur aan en kies voor korte alinea’s gepresenteerd met een titel. Lees als je klaar bent je tekst nog eens helemaal door. Staan alle alinea’s in een logische volgorde, of moet je misschien iets verschuiven voor een betere structuur?
6. Besteed aandacht aan een overzichtelijke opmaak
Voor een extra overzichtelijke structuur kun je de opmaak van je tekst versterken door de content te schrijven in opsommingen, dikgedrukte woorden en quotes. Accentueer belangrijke informatie en vergroot zo het lezersgemak!
7. Goede afbeeldingen zijn net zo belangrijk als het schrijven van goede content
We leven in een visueel ingestelde wereld die allang niet meer gaat over het schrijven van goede content alleen. Afbeeldingen zijn even belangrijk als tekst, dus besteed hier voldoende aandacht aan. Kies voor een visual die een echte toevoeging is op wat jij hebt geschreven en zorg ervoor dat deze rechtenvrij is. Zo respecteer jij een mede content creator en kom jij bovendien zelf niet in de problemen.
8. Kill your darlings
Kill your darlings is de lijfspreuk van de copywriter én een van de belangrijkste copywriting tips. Zet geen tekst neer ‘om het content schrijven’ maar zorg dat ieder woord iets toevoegt aan wat jij zeggen wilt. Een tipje van de sluier: je kunt alle bijvoeglijke naamwoorden direct schrappen.
9. Sluit jouw tekst af met een call to action
Wat wil jij bereiken met jouw tekst? Vergeet niet om dit duidelijk te vermelden aan jouw lezers. Dit doe je door aan het einde van jouw tekst een call to action toe te voegen: dat zijn één tot drie korte zinnen die lezer aansporen tot actie. Zo voorkom je dat jouw hele artikel doorspekt is van commerciële uitingen, maar geef je toch duidelijk aan wat je van de lezer wilt.
10. Doe ALTIJD een spellingcheck
We sluiten af met dé tip der copywriting tips: doe ALTIJD een spellingcheck. Er is niets zo waardeloos als een tekst met spellingfouten. Hierop zul je door je lezer worden afgerekend; alle tijd en moeite die je hebt gedaan om goede content te schrijven zijn in dit geval verspilde moeite. Dus, ga je eigen teksten redigeren met aandacht of schakel hiervoor een tweede lezer in.
Meer copywriting tips nodig?
Heb je meer schrijftips nodig of ben je niet zeker van jouw schrijverskwaliteiten? Je kunt bij ons ook jouw blogs laten schrijven of redigeren. Neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden. We denken graag met je mee!