Met contentmarketing kun je jouw unieke boodschap en content verspreiden onder je doelgroep. Maar wat is contentmarketing precies? Met contentmarketing probeer je de aandacht van je doelgroep te vangen én vast te houden, zodat je ze kunt overhalen om gebruik te maken van jouw product of dienst. En daar zijn een hoop verschillende manieren voor, maar een ding hebben ze allemaal gemeen: een sterk verhaal. We delen onze 4 belangrijkste tips voor een goede contentmarketing strategie, dan kun jij direct aan de slag met contentmarketing.
1. Visuele content
Met stip op een: maak het visueel! Het oog wil ook wat, dat weten we allemaal. Dus wanneer jij nog geen beeldtaal gebruikt en alleen blogs en whitepapers deelt, dan loop je achter. Visuele content is heel belangrijk, en is daarom een onmisbaar onderdeel van een succesvolle contentmarketing strategie. Denk aan goede foto’s, video’s, infographics en ander beeldmateriaal. Visualiseer zoveel mogelijk.
2. Meten = weten
We vergeten het vaak, maar de statistieken die onze content ons opleveren zijn heel waardevol. En dat is een groot voordeel van contentmarketing. Bekijk dus ook zeker wat je terugkrijgt van je doelgroep als je aan de slag gaat met contentmarketing. Soms is het artikel waar je hoge scores op verwacht namelijk ineens een domper, en zijn artikelen waarvan je een stuk minder had verwacht ineens echte toppers. Door deze statistieken te meten en daarop te reflecteren, kun je een stuk beter inspelen op de behoeften van je doelgroep. Zo ontdek je de elementen die succesnummers altijd bevatten en weet je in het vervolg wat je beter niet meer kunt doen. Zo kun je je content continu verbeteren!
3. Kwaliteit gaat soms boven kwantiteit
Een goede tekst schrijven kan soms lastig zijn, of dat nou een artikel van 1000 woorden is of een korte caption onder een Instagrampost. Zorg er altijd voor dat je tekst vrij is van spelfouten. Het lijkt een basale tip, maar content met spelfouten zien we helaas maar al te vaak de revue passeren. Zonde! Neem je teksten altijd goed onder de loep of laat je teksten redigeren, en leer hoe je vlotte en pakkende teksten schrijft. Wanneer jouw schrijfvaardigheid nog niet is waar je ‘m wilt hebben, zijn daar gelukkig genoeg trainingen en workshops voor te volgen. Zo zorg jij in no time voor gelikte content.
4. Maak een contentplanning
Contentmarketing kan overweldigend zijn, zeker wanneer je er een goede strategie voor wilt inzetten maar je niet weet waar je moet beginnen. Onze tip? Maak als je aan de slag gaat met je contentmarketing een contentplanning! Door een planning te maken creëer je direct een duidelijk overzicht voor jezelf. Markeer hierin ook vooral de relevante belangrijke dagen zoals feestdagen, vakanties of bepaalde themadagen zoals Internationale Vrouwendag of de dag van de vrijwilliger – we noemen maar wat ideeën. Zo heb je direct helder welke content je wanneer kunt plaatsen, en kun je dit ook niet vergeten. Hoe verder je vooruit werkt, hoe meer rust het je geeft!
Voordeel contentmarketing
Door relevante en toffe inhoud te creëren, kun je waardevolle relaties opbouwen met jouw doelgroep. Contentmarketing vergroot online zichtbaarheid en autoriteit, waardoor je als merk beter wordt opgemerkt en waardoor je vertrouwen opbouwt. Bovendien stimuleert het delen van waardevolle informatie de doelgroep om terug te keren naar de content en mogelijk over te gaan tot actie, zoals het kopen van jouw producten of diensten. Een goede contentstrategie is kosteneffectief en genereert organisch verkeer op lange termijn. Met creativiteit en strategie kun je door middel van contentmarketing een duurzame connectie met je publiek tot stand brengen en de bedrijfsgroei bevorderen.
Aan de slag met contentmarketing
Ben je overweldigd door alle mogelijkheden en weet je niet waar je goed aan doet? Je bent niet de enige. Wij kunnen je helpen bij het opzetten van een sterke contentstrategie die je duurzaam kunt inzetten, ook in de toekomst. Samen bepalen we de juiste tone of voice en helpen wij je bij het maken en delen van de meest inspirerende content die aansluit op jouw doelgroep. Wil jij zo snel mogelijk aan de slag met contentmarketing? Laat het ons weten! We zijn altijd in voor een nieuwe uitdaging.