Hoe stel je een succesvol content marketing plan op?

Wil je als bedrijf blijven groeien en niet gepasseerd worden door de concurrentie? Dan is het hebben van een ijzersterk contentmarketingplan cruciaal. Het plaatsen van content is onmisbaar voor wie beter zichtbaar wil zijn, meer leads wil verzamelen en daarmee meer omzet wil generen. Alleen met het schrijven van content kom je er echter niet. Om te kunnen groeien moet immers ook de strategie achter de thema’s en de distributie van deze content kloppen. In dit artikel leggen we daarom kort uit hoe je een succesvol contentmarketingplan kunt opstellen voor jouw bedrijf.

SMART doelen stellen

Het opstellen van een content marketing plan begint altijd bij het in kaart brengen van je doelstellingen. Je kunt immers niet het gewenste resultaat boeken als je niet precies weet wat je wilt bereiken met je contentmarketing. Stel daarom allereerst je doelstellingen op en zorg ervoor dat deze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn (SMART). Baseer je doelen bijvoorbeeld op je huidige websiteverkeer, het huidige aantal leads, klanten en de omzet. Zet deze doestellingen vervolgens om in meetbare targets; welke groei wil je op deze punten bereiken met behulp van je content marketing?

Bepaal je doelgroep

Het is niet alleen belangrijk wát je wilt bereiken, maar vooral ook wíe je wilt bereiken. De tweede stap bij het opstellen van een goed content marketing plan is daarom het bepalen van je doelgroep. Om dit te kunnen doen moet je vaststellen wie de ‘ideale klant’ is voor jouw bedrijf. Vervolgens koppel je één of meerdere persoonsprofielen aan deze ideale klant. Op deze profielen moet jouw content uiteindelijk worden afgestemd.

Selecteer je thema’s en distributiekanalen

Vervolgens stel je vast welke thema’s je in de content wilt gaan aansnijden. Goede content voorziet in het bieden van een oplossing voor een probleem van de doelgroep. Probeer dus thema’s te selecteren die belangrijk zijn voor de doelgroep en die tegelijkertijd aansluiten bij de expertise van jouw bedrijf. Je content marketing plan moet vervolgens ook de beoogde distributiekanalen bevatten. Focus je niet alleen op jouw eigen website of social media kanalen, maar probeer je content ook te verspreiden via externe kanalen.

Planning en planningstool content marketing plan

Het succes van je content marketing valt of staat tot slot met een gedegen planning. Dankzij je content marketing plan weet je inmiddels hoeveel content je wilt verspreiden, hoe die content eruit moet zien en waar je de content gaat plaatsen. Dit alles moet samenkomen in een duidelijke planning. De meeste marketeers plannen tenminste twee maanden vooruit. Maak het jezelf makkelijk door deze planning in een planningstool te verwerken, zoals bijvoorbeeld in Excel.

Hulp nodig bij het opstellen of uitvoeren van je contentmakertingplan? Ons content abonnement biedt uitkomst. Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op!

 

Over de auteur: Thijs de Rooij