Contentmarketing in 2021: 3 gloednieuwe trends en ontwikkelingen

Het afgelopen jaar waren we meer dan ooit online te vinden. Niet gek dus dat in veel marketing domeinen de verschuiving van traditionele media naar online media een versnelling doormaakte. Als ondernemer werd de uitdaging om online gevonden te worden groter en groter, sinds steeds meer bedrijven hun diensten online zijn gaan aanbieden. Hoe blijf je eruit springen met je onderneming tussen alle nieuwe concurrenten? En hoe bied je in het nieuwe jaar nog steeds waarde voor je doelgroep? Dit zijn de belangrijkste contentmarketing trends van 2021!

1. Contentmarketing 2021: creëren van een identiteit is key

Het komende jaar zullen nog meer bedrijven inzetten op influencer marketing. Juist nu zijn mensen namelijk op zoek naar een menselijk verhaal, naar vertrouwen en interactie. Je content letterlijk een gezicht geven door zelf een human brand te creëren of samen te werken met een bestaande influencer, wordt daarom dé contentmarketing trend van 2021. Consumenten willen zich met een merk kunnen identificeren en gaan daarom online op zoek naar merken met een menselijke identiteit. Je maakt daarom veel eerder verbinding met potentiële klanten als het verhaal van jouw bedrijf door een echt mens wordt verteld en niet door een organisatie. Durf in je content dus het gesprek aan te gaan met je doelgroep. Het creëren van een echte identiteit en echt de interactie aangaan zal ontzettend belangrijk zijn in 2021.

2. Niet verleiden maar opleiden

De afgelopen jaren stond contentmarketing vooral in het teken van het ‘funnel denken’. In 2021 zien we op dat punt een verandering. Natuurlijk zijn de marketing en sales funnel nog steeds van belang, maar de focus zal ook hier verschuiven naar de menselijke maat. Enkel maar proberen om potentiële klanten met slimme trucs ‘de funnel in te lokken’ is er niet meer bij. Contentmarketeers doen er daarom goed aan om in 2021 vooral te investeren in het opleiden van consumenten: biedt waardevolle, educatieve content aan en bouw aan een sterk netwerk van potentiële en bestaande klanten. Wees creatief en zorg ervoor dat je klanten niet alleen naar je merk lokt, maar ook echt blijvend fan maakt van je merk.

3. Augemented Reality (AR) wordt volwassen

Ook op technologisch gebied zien we in het nieuwe jaar belangrijke ontwikkelingen. Kijken we naar de visuele contentmakerting trends in 2021 dan speelt Augemented Reality(AR) een belangrijke rol. We kennen deze techniek, die het mogelijk maakt een virtuele laag toe te voegen aan werkelijke beelden, al van de bekende snapchat filters. In 2021 worden dergelijke AR-toepassingen ook steeds vaker voor marketingdoeleinden ingezet. AR kan ervoor zorgen dat visuele content echt tot leven komt en dat helpt natuurlijk om klanten te trekken. Stel je immers voor dat je online direct driedimensionaal kunt zien hoe die bank in je eigen woonkamer staat of hoe dat ene kapsel past bij jouw gezicht? We verwachten veel van AR in 2021!

Met de kennis over deze gloednieuwe ontwikkelingen zijn wij klaar voor het nieuwe contentmarketing jaar. Wil je meer weten over de contentmarketing trends 2021? Of heb je andere content gerelateerde vragen? Neem contact op met onze contentspecialisten!

Over de auteur: Thijs de Rooij

Beoordelingen artikel: