Een effectieve contentmarketingstrategie opstellen in 5 stappen

We werken en leven steeds meer online. Wie een product of dienst wil afnemen, gaat niet langer fysiek op zoek naar een dienstverlener maar zoekt digitaal naar de beste aanbieder. Online zo goed mogelijk zichtbaar zijn is daarom voor veruit de meeste bedrijven cruciaal. Om op het internet goed gevonden te worden en potentiële klanten over de streep te trekken, is een effectieve contentstrategie van groot belang. In dit artikel leggen we uit welke 5 stappen nodig zijn om tot een goede contentmarketingstrategie voor je bedrijf te komen.

Wat is contentmarketing?

Alle handelingen die je als bedrijf verricht om het verkopen van diensten of producten te bevorderen, is onderdeel van de marketing. Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij die handelingen vooral bestaan uit het aanbieden van relevante informatie. Door content aan te bieden die klanten nieuwsgierig maakt en helpt, probeer je interactie te creëren en klanten te binden. Contentmarketing vergroot dus de online zichtbaar en het contact tussen het bedrijf en de potentiële klant.

Contentstrategie maken in 5 stappen

Om tot een goede contentstrategie te komen, is het belangrijk om in ieder geval de volgende vijf stappen te nemen:

  1. bepaal je missie;
  2. bepaal je doelgroep;
  3. selecteer je onderwerpen;
  4. maak een planning;
  5. regel de distributie.

Uiteindelijk is het ook belangrijk om de gevolgde content strategie steeds te evalueren. Zorg dus dat je de resultaten van de contentmarketing kunt meten, zodat je hierop kunt anticiperen.

1. Missie bepalen

Om klanten te kunnen binden, is het allereerst belangrijk om te weten wat je met je organisatie wil bereiken. Wat wil je uitstralen en welk probleem wil je oplossen?

2. Bepaal je doelgroep

Je kunt alleen relevante content schrijven als je exact weet wat je doelgroep is. Voor wie biedt jouw product of dienst een oplossing? Waar is de doelgroep actief en waar zoeken zij op? Zonder goede doelgroepanalyse kom je nooit tot een sterke content marketing strategie.

3. Onderwerpen selecteren

Vervolgens ga je goede onderwerpen selecteren voor je blogs, nieuwsbrief, persberichten en andere content. Zoek naar onderwerpen met nieuwswaarde die aansluiten bij de expertise van het bedrijf en de behoefte van je doelgroep.

4. Plan het verspreiden van de content

Om klanten te kunnen binden, is het nodig om structuur te bieden. Zorg dat geïnteresseerden weten wanneer ze nieuws kunnen verwachten. Maak vooraf dus een heldere en gestructureerde planning: waar en wanneer ga je welke content publiceren?

5. Content distribueren

Relevante content kan pas effectief zijn als deze daadwerkelijk de doelgroep bereikt. Ga dus op zoek naar goede distributiekanalen. Zowel intern als buiten de eigen organisatie.

Hulp nodig bij het maken van een effectieve content marketing strategie?

Wil je professionele hulp bij het maken of uitvoeren van jouw content marketing strategie? Onze content specialisten helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Rosanne van 2Bcontent

Over de auteur: Rosanne van der Putten

98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen

Beoordelingen artikel:

Een effectieve contentmarketingstrategie opstellen in 5 stappen wordt beoordeeld met een 9.2 door 38 tevreden lezers!