4 tips voor een succesvolle B2B content marketingstrategie

Een succesvolle Business to Business (B2B) marketingstrategie trekt nieuwe klanten aan en zet de producten of diensten van jouw bedrijf in de schijnwerpers. Maar een goede B2B content marketingstrategie bedenken, kan soms best lastig zijn. In dit artikel lees je vier tips om jouw B2B content marketingstrategie super succesvol te maken en een kickstart te geven! 

B2B marketing is de marketing van bedrijf tot bedrijf. Met een content marketingstrategie zorg je ervoor dat jouw producten of diensten bij zoveel mogelijk andere organisaties bekend worden. Daarom moet je zorgen dat jouw content naadloos aansluit op de behoefte van de doelgroep. Bij SEO webtekstenhoort een goede content marketingstrategie die uitgedacht en op orde is. Maar waar begin je nu bij het verzamelen van topics?

Tip 1. Bepaal je doel en je doelgroep

Het bepalen van je B2B content marketingstrategie begint met jouw uiteindelijke doel. Bedenk wat je precies wil bereiken. Is dat branding, loyaliteit, leadgeneratie of juistthought leadership? Hier zal je jouw content op moeten aanpassen. Schrijf daarnaast voor jezelf op wie jouw doelgroep is. Daarna kun je op onderzoek uit naar waar deze doelgroep behoefte aan heeft. Je hebt dus informatie nodig over het zoekgedrag van je doelgroep, zodat jij weet waar jouw content over moet gaan.

Tip 2. Deel inhoudelijk sterke content

Je wil natuurlijk het allerliefst content maken over het feit dat jouw bedrijf het beste, meest vernieuwende of meest innovatieve bedrijf is. Toch dien je bij een B2B content marketingstrategie vooral te denken aan wat jouw klanten van jou willen weten. Bij B2B verkoop je je producten of diensten aan een specifieke doelgroep, namelijk business decision makers. Daarom is het van belang dat je geen verkooppraatje houdt, maar dat je hen de waarheid te verteld.

Tip 3. Kijk af bij de concurrentie

Het is helemaal niet zo verkeerd om af te kijken bij je concurrent. Zo kom je namelijk snel te weten welke content wel en niet werkt binnen jouw branche. Eerst zoek je naar de belangrijkste zoektermen, zodat je erachter komt welke concurrenten het beste presteren in de zoekresultaten van Google. Vervolgens kun je deze bedrijven eens gaan bestuderen. Noteer over welke onderwerpen zij schrijven en welke vragen op hun site beantwoord worden. Laat je inspireren, maar probeer natuurlijk wel je eigen stijl te creëren.

Tip 4. Laat je inspireren door Google

Als je op zoek bent naar nieuwe ideeën voor je content, dan kun je die gemakkelijk vinden op Google. Kijk eens wat er allemaal tevoorschijn komt bij je zoekresultaten. Ook zitten er vaak interessante suggesties bij de lijst met gerelateerde zoekopdrachten onderaan de zoekpagina. Heb je alle Nederlandse zoekresultaten gehad? Kijk dan ook eens op Google.com of Google.co.uk!

Hulp nodig?

Hulp nodig bij het opstellen of uitvoeren van jouw B2B content marketingstrategie? Neem gerust vrijblijvendcontactmet ons op!

Over de auteur: Thijs de Rooij