Met een persbericht genereer je gratis (!) publiciteit voor jouw onderneming, product of event. Maar, media-aandacht krijg je niet zomaar; alleen door het schrijven van een écht goede tekst zal jouw persbericht worden opgepikt. Gelukkig delen onze vakidioten hun kennis graag met je. Ze schreven 5 gouden tips én een handig stappenplan zodat jij direct zelf aan de slag kunt! Je vindt het hieronder. Handig, toch?
Wat is een persbericht?
Wat is een persbericht precies en hoe gaat deze tekst jou helpen aan publiciteit? Een persbericht -de naam zegt het al- is een tekst die je naar de media stuurt. Een goed persbericht levert positieve aandacht op voor een bedrijf, product of evenement. Oud nieuws brengen is not done in de mediawereld, dus geldt: hoe actueler jouw verhaal, hoe groter de kans dat het daadwerkelijk wordt gepubliceerd. Ga jij een nieuw product lanceren of organiseer je binnenkort een event? Dan past een persbericht perfect in jouw marketingstrategie. Het is belangrijk dat je een kant-en-klaar verhaal aanlevert dat voldoet aan de journalistieke maatstaven. Het is niet de bedoeling dat iemand anders nog tijd moet besteden aan het bijschaven van jouw tekst, dus zorg ervoor dat het goed in elkaar steekt. Hoe je dat doet? Wij helpen je met onderstaande tips:
5 gouden tips voor het schrijven van een knaller van een persbericht:
Tip 1: Kies een onderwerp dat van de steigers knalt
Het onderwerp van een persbericht is als de titel van een boek: het moet direct de aandacht van de lezer trekken. Maar hoe kies je een onderwerp dat van de steigers knalt? Het antwoord op die vraag is makkelijker dan je denkt: een goede portie actualiteit gaat er bij de lezer altijd in. Kies dus niet voor een algemeen onderwerp, maar weet wat er speelt in de wereld van jouw lezer en pas hier jouw onderwerp op aan. Zijn er ontwikkelingen in de branche? Komt er een feestdag aan? Bedenk dan een onderwerp dat goed aansluit bij deze actualiteit. Ook nieuwsberichten die ‘ongewoon’ zijn vallen op. Wees niet bang om eruit te springen!
Tip 2: What’s new? Nieuwswaarde is noodzaak!
Een goed persbericht loopt niet achter de feiten aan, maar brengt iets nieuws! Een tip om de nieuwswaarde van jouw tekst te checken, is door na te gaan waarom een lezer jouw bericht zou willen lezen en wat dit hem/haar oplevert. Is jouw product de oplossing voor een probleem waarin veel mensen zich herkennen? Bingo. Dit is een waanzinnig uitgangspunt voor jouw persbericht. Zorg er wel voor dat de tekst spannend blijft. Zo hoef je niet direct de oplossing voor het probleem te bieden; vaak is het opmerken of onder de aandacht brengen van een probleem al genoeg om op te vallen. Wist je dat berichten die inspelen op emoties vaker worden gelezen én gedeeld? Maak hier gebruik van!
Tip 3: Objectiviteit kent geen tijd
Een persbericht is iets heel anders dan een blog of artikel op jouw eigen website of een gastartikel op de website van een ander. Op een enkele advertentie na, zijn berichten in de krant niet commercieel; de juiste toon voor een persbericht is dan ook objectief. Probeer de lezer dus niet uit te leggen waarom jouw producten, oplossingen of diensten beter zijn dan die van de concurrent, maar geef liever informatie over de werking van het product of schijn een licht op het probleem waarvoor het een oplossing biedt. Tijdens het schrijven van een persbericht kun je het beste niet alleen jouw eigen bedrijf, maar ook het medium waarin je gepubliceerd wilt worden in gedachten houden. Je vertegenwoordigt net zo goed hun waarden, als die van jouw eigen onderneming, product of evenement.
Tip 4: De 5 w’s zijn je beste vrienden. Gebruik ze!
Wat, wie, waar, wanneer, waarom; een goed persbericht geeft antwoord op al deze vragen. Dit bekende rijtje w’s wordt door journalisten gebruikt om inhoudelijk goede content te schrijven en wordt daarnaast vaak toegepast om de nieuwswaarde van een verhaal te checken. Een uitstekende tip voor het schrijven van een goed persbericht, dus! Een persbericht schrijven aan de hand van de 5 w’s doe je door jezelf onderstaande vragen te stellen:
- Wat is het nieuws?
- Wie zijn erbij betrokken?
- Waar vindt het plaats of heeft het plaatsgevonden?
- Wanneer gebeurt het?
- Waarom gebeurt het?
Tip 5: Een ijzersterke opbouw is de fundering van je tekst
Het schrijven van een persbericht begint met het maken van een duidelijke opbouw. Dit is de fundering van jouw tekst, dus zorg ervoor dat hij ijzersterk is! De specialisten van 2BCONTENT weten als geen ander hoe je een tekst kunt opbouwen. Ze maakten dit handige stappenplan voor je:
Jouw eigen persbericht schrijven? Gebruik dit handige stappenplan:
Stap 1: ‘Persbericht’
Schrijf het woord ‘persbericht’ bovenaan de tekst en vermeld daarbij ook de datum en plaats waar het bericht geschreven is. Er worden veel berichten naar de media gestuurd, dus is het zaak om de lezer direct duidelijk te maken welk bericht hij of zij voor zich heeft.
Stap 2: Vlammende kop
De kop is aantrekkelijk, makkelijk leesbaar en geeft in één zin een samenvatting van het volledige persbericht. Vermijd lange zinnen en kom direct to the point. Als je denkt dat meer informatie nodig is, kun je hiervoor eventueel een onderkop gebruiken.
Stap 3: Korte inleiding
Het persbericht zelf begin je met een korte inleiding waarin je de lezer direct meeneemt in de tekst. Zorg ervoor dat het belang van jouw persbericht duidelijk wordt. Dit doe je door antwoord te geven op de 5 w’s: wat, wie, waar, wanneer, waarom.
Stap 4: Bodytekst
Nu is het tijd voor de bodytekst. Focus je eerst op de meest belangrijke informatie en geef daarna pas eventuele achtergrondinformatie en context. Een tip om de tekst levend te houden: gebruik een pakkend citaat van de oprichter van een bedrijf, de organisator van een event of één van zijn/haar klanten.
Stap 5: Tot slot
Sluit het bericht af met een korte alinea met daarin informatie over jouw bedrijf of organisatie. Wat doen jullie en wat maakt jullie uniek?
Stap 6: Noot voor de redactie
Als laatst volgt een noot voor de redactie waarin je jouw contactgegevens geeft. Als je een website hebt; vergeet dan zeker niet om die te vermelden!
Samen scoren met een keihard persbericht? Neem contact op!
Een tekst waar geen journalist omheen kan; zo zien wij ze het liefst. Mogen we jou helpen bij het schrijven van een keihard persbericht om media-aandacht genereren voor jouw organisatie, product of evenement? Je kunt je persbericht laten schrijven door de experts van 2Bcontent. Neem vrijblijvend contact met ons op!