Hoe schrijf je een goed persbericht? 5 gouden tips + handig stappenplan

Een persbericht schrijven is de ultieme manier om gratis publiciteit te krijgen voor jouw onderneming, product of evenement. Media aandacht krijg je echter niet zomaar: alleen door een echt goed persbericht te schrijven, zul je door journalisten worden opgepikt. Wil jij weten hoe je een goed persbericht kunt schrijven en waaraan deze allemaal moet voldoen? In dit artikel vind je onze 5 gouden tips en een handig stappenplan voor het schrijven van jouw eigen persbericht.

Wat is een persbericht?

Voordat we de tips voor het schrijven een persbericht benoemen, beantwoorden we de vraag: ‘wat is een persbericht?’. Een persbericht is een kant-en-klaar verhaal dat je naar de media stuurt om aandacht te genereren voor jouw nieuwe product of evenement. Heeft jouw persbericht nieuwswaarde? Dan publiceren media graag jouw verhaal! Door een persbericht te maken dat zo concreet mogelijk is en voldoet aan journalistieke maatstaven, help je de journalisten een handje op weg en vergroot je de kans dat een gemodificeerde versie van je persbericht gepubliceerd wordt.

1. Hoe bepaal je het onderwerp van jouw persbericht?

Hoe schrijf je een persbericht dat de interesse van de lezer wekt? Het antwoord op deze vraag is makkelijker dan je misschien denkt. Met een actueel onderwerp scoort jouw persbericht goed tussen de andere berichten in de krant en zal het eerder de aandacht van de lezer trekken dan een bericht met een algemeen onderwerp. Kortom: wees op de hoogte van wat er in de wereld speelt. Kies een onderwerp dat op dit moment leeft in de samenleving en bedenk hoe jouw persbericht hierop kan aansluiten. Dit kunnen bijvoorbeeld feestdagen zijn of nieuwe ontwikkelingen in de branche waarin jouw bedrijf zich bevindt. Nieuws dat een beetje ongewoon is, maar wel aansluit op onze sentimenten wordt het liefst gelezen. Vraag je dus altijd af: wat is de nieuwswaarde van mijn bericht? Wil men hier nu over lezen?

2. Een goed persbericht schrijven doe je door nieuwswaarde te creëren

Een goed persbericht schrijven doe je door iets nieuws te brengen! Zorg ervoor dat je niet achter de feiten aan loopt maar de lezer een nieuwtje biedt. Idealiter is dit de oplossing voor een probleem waar veel mensen zich in herkennen. Is een probleem onherkenbaar of irrelevant? Dan is de kans dat jouw persbericht wordt opgepikt erg klein. Vraag je af wat de impact is. Een tip: in het persbericht hoef je niet per se direct een oplossing aan te dragen. Soms is het opmerken en onder de aandacht brengen van een probleem al genoeg om aandacht te krijgen. Berichten die ons raken en emoties los maken worden vaker gelezen en gedeeld. Houd vooral rekening met dit laatste gegeven.

persbericht maken tips

3. Gouden tip om een goed persbericht te schrijven: wees objectief

Onthoud dat een persbericht iets heel anders is dan een blog of artikel op jouw eigen website, of een gastartikel op de website van een ander. Berichten in de krant zijn, afgezien van advertenties, niet commercieel. Als je een goed persbericht wilt schrijven, zorg je ervoor voor dat je in je tekst een objectieve toon aanslaat. Probeer de lezer dus niet uit te leggen waarom jouw producten, oplossingen of diensten beter zijn dan die van de concurrent, maar geef liever informatie over de werking van jouw product of licht uit voor welk probleem het een oplossing biedt. Hiermee creëer je de nieuwswaarde van jouw persbericht. Een tip hierbij is om jezelf de volgende vraag te stellen: waarom wil de lezer dit bericht lezen en wat levert het lezen hem of haar direct op?

4. Schrijf je persbericht aan de hand van de 5 w’s

Om inhoudelijk goede content te schrijven, raden we je aan om voor jezelf een stappenplan te maken. Dit kun je heel gemakkelijk doen door het volgen van de 5 w’s. De 5 w’s zijn vijf vragen die beginnen met een W. Dit bekende rijtje is makkelijk te onthouden en een vaak toegepaste structuur door journalisten om de nieuwswaarde van hun berichten te checken. Een uitstekende tip voor het schrijven van een goed persbericht, dus! Een persbericht schrijven aan de hand van de 5 w’s doe je door het volgen van onderstaande vragen:

  • Wat is het nieuws?
  • Wie zijn erbij betrokken?
  • Waar vindt het plaats of heeft het plaatsgevonden?
  • Wanneer gebeurt het?
  • Waarom gebeurt het?

5. Een goed persbericht heeft een duidelijke opbouw: stappenplan

Het schrijven van een persbericht begint met het maken van een duidelijke opbouw. Voor de opbouw kun je werken met het volgende stappenplan:

Eerste regel: ‘Persbericht’

Schrijf het woord ‘persbericht’ bovenaan je tekst met daarbij de datum en plaats. Zo weet de lezer direct waar het bericht over gaat.

De kop

Vervolgens geef je met een makkelijk leesbare kop in één zin een samenvatting van je bericht. Vermijd lange zinnen, hiervoor kun je eventueel een onderkop gebruiken.

Korte inleiding

Het persbericht zelf begint vervolgens met een korte inleiding waarin je de lezer direct meeneemt in de tekst en het belang ervan duidelijk maakt. Geef in de intro antwoord op de 5 w’s.

Bodytekst

Vervolgens schrijf je de bodytekst. Onze tip: geef eerst de meest belangrijke informatie en daarna pas eventuele achtergrondinformatie en context. Om de tekst levend te houden, kun je een citaat van de oprichter of klant gebruiken.

Slot

Sluit het bericht af met een korte alinea met daarin informatie over jouw organisatie: wat doen jullie en wat maakt jullie uniek?

Noot voor de redactie

Hierna volgt nog een noot voor de redactie waarin je jouw contactgegevens geeft. Als je een website hebt; vergeet dan zeker niet om deze te vermelden!

Hulp nodig bij het maken van je persbericht? Neem contact op

Wil jij ook een persbericht schrijven om media aandacht genereren voor je organisatie, product of evenement, maar kom je er niet helemaal uit? Je kunt jouw persbericht ook laten schrijven door een specialist. Neem vrijblijvend contact met ons op om alles te horen over de mogelijkheden.

 

Rosanne van 2Bcontent

Over de auteur: Rosanne van der Putten

98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen

Beoordelingen artikel:

Hoe schrijf je een goed persbericht? wordt beoordeeld met een 9.1 door 121 tevreden lezers!