Hoe schrijf je een goede whitepaper? 5 tips & tricks

Als expert in jouw vakgebied kan het aantrekkelijk zijn om een whitepaper te laten schrijven over een vakspecifiek probleem en een oplossing voor dit probleem te bieden. Door een goede whitepaper te schrijven, kun je leads laten zien dat jij de juiste kennis in huis hebt voor samenwerkingen en opdrachten. Daarnaast kun je de whitepaper als download beschikbaar maken in ruil voor contactgegevens en zo leads genereren. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw whitepaper een echt marketingkanon wordt? In dit artikel geven we je 5 tips voor het schrijven van een goede whitepaper.

Wat is een whitepaper precies?

Een whitepaper is een goed vormgegeven document (meestal in pdf-vorm) dat voor potentiële klanten te downloaden is via de website van jouw organisatie. Je deelt hierin jouw kennis en expertise. Dit kan bijvoorbeeld een stappenplan zijn, een lijst met waardevolle tips of een uiteenzetting van een bepaalde case. Je whitepaper is dus geen commerciële tekst, maar juist inhoudelijk en praktisch. De inhoud bestaat uit een effectieve en doeltreffende omschrijving van jouw kunde.

Door deze kunde te delen, laat je zien dat jij de expert bent binnen jouw vakgebied. In een whitepaper leg je niet zomaar al je troeven op tafel, maar deel je wel voldoende nieuwe inzichten. Op deze manier bind je potentiële zakelijke klanten aan jouw organisatie en laat je zien dat jij weet waar je het over hebt.

Tip 1: Focus

Bij het schrijven van een whitepaper is niets zo belangrijk als focus. Al je (potentiële) klanten helpen met al hun problemen klinkt als een geweldig idee, maar is in de praktijk helaas niet haalbaar binnen één whitepaper. Het is namelijk van belang dat je jouw beoogde doelgroep aantrekt met jouw whitepaper, en dat gaat niet lukken met een tekst die voor “iedereen” (en dus eigenlijk voor niemand) is geschreven. Zorg dus dat je vóór je begint met schrijven de volgende zaken bepaalt:

  • Wie is de doelgroep, wat is relevant voor deze doelgroep en begrijpt mijn doelgroep het als ik het op deze manier vertel? Het gaat immers niet om wat jij wilt vertellen, maar om wat je doelgroep wil weten.
  • Wat is het doel van je tekst? Als je niet kunt benoemen wat wilt bereiken, dan bereik je waarschijnlijk niets. Bepaal dus vooraf of je wilt informeren of overhalen. Houd er wel rekening mee dat whitepapers zijn bedoeld om kennis over te dragen en het dus hoogstwaarschijnlijk niet wordt gewaardeerd als je je whitepaper te commercieel maakt.
  • Wat is de boodschap van je whitepaper? Let erop dat je je focust op één probleem en dus één boodschap, anders wordt je tekst verwarrend.

Tip 2: Structureer

Doordat je in een whitepaper uitgebreid in gaat op een probleem en daar gedetailleerd advies over geeft, zijn whitepapers over het algemeen een stuk langer dan ‘gewone’ (web)artikelen. Doorgaans telt een whitepaper zo’n 4 tot 10 pagina’s. Met zoveel informatie tot je beschikking is het goed om vooraf te bepalen hoe je de whitepaper gaat structureren. Stel daarom een schrijfplan op. In dit schrijfplan bepaal je de structuur van je whitepaper en benoem je welke informatie je in welk onderdeel (kop, inleiding, middenstuk, afsluiting) wilt benoemen. Hier vertellen we in de volgende tip meer over.

Tip 3: Zorg voor een goede opbouw van je whitepaper

In ‘gewone’ (web)artikelen zijn we het inmiddels gewend om al snel de conclusie van het artikel te verklappen. Dat komt omdat de gemiddelde consument sneller dan ooit verveeld raakt en artikelen vaak niet meer geheel worden gelezen. Bij whitepapers werkt het echter anders. Je hebt immers veel tijd besteed aan het schrijven van jouw whitepaper en je wilt dus niet dat het grootste gedeelte van de tekst wordt overgeslagen. Daarom is het belangrijk om je paper zo te structureren dat het probleem eerst uiteen wordt gezet. Vervolgens benoem je relevante informatie en bronnen over dit onderwerp in het middenstuk en zet je de oplossing uiteen in je conclusie. Om ervoor te zorgen dat je doelgroep tóch zo geïnteresseerd raakt dat hij het artikel geheel gaat lezen, zorg je voor een intrigerende kop en vertel je in de inleiding alvast wat men kan verwachten van je whitepaper.

Tip 4: Benoem je bronnen

Tijdens het schrijven van een goede whitepaper verzamel je veel informatie. Dat is allereerst de kennis die je zelf hebt opgedaan in het werkveld, maar daarnaast ook informatie uit andere artikelen, boeken en whitepapers die over dit onderwerp zijn geschreven. Wanneer je deze informatie (in je eigen woorden) gebruikt in je whitepaper, is het dan ook goed om te benoemen waar je deze informatie vandaan hebt. Niet alleen is dit netjes tegenover de oorspronkelijke schrijver van deze informatie, maar het verhoogt ook de geloofwaardigheid van jouw whitepaper. Zo laat je zien dat jij een autoriteit bent op het gebied van dit onderwerp.

Tip 5: Zorg dat men je whitepaper kan vinden

Je kunt een geweldige whitepaper laten schrijven; als potentiële klanten hem niet weten te vinden, bereik je er helaas niets mee. Voor een effectieve verspreiding zorg je er allereerst voor dat websitebezoekers je whitepaper direct weten te vinden. Creëer bijvoorbeeld een speciaal ingerichte landingspagina waarop de whitepaper gepromoot wordt. Ook kun je pop-ups met een link naar jouw whitepaper toevoegen op andere relevante webpagina’s en kun je de link verspreiden via je mailinglist. Het is slim om je volgers al voor de publicatie warm te maken voor de whitepaper door op social media en in nieuwsbrieven vooruit te blikken op de publicatie. Uiteraard kun je ook een samenwerking aangaan met andere bloggers of mediapartners om meer aandacht voor je whitepaper te genereren.

Meer weten over hoe je een goede whitepaper schrijft?

Met deze tips staat niets je in de weg om een goede whitepaper te schrijven! Heb je na het lezen van deze tips tóch het idee dat je wel wat hulp kunt gebruiken bij het schrijven van waardevolle whitepapers? Het professionele team van 2Bcontent helpt je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Rosanne van 2Bcontent

Over de auteur: Rosanne van der Putten

Beoordelingen artikel:

Hoe schrijf je een goede whitepaper? 5 tips & tricks wordt beoordeeld met een 9.5 door 23 tevreden lezers!