Afbeeldingen zijn tegenwoordig overal om ons heen. De jaloersmakende vakantiefoto’s van die ene vriendin op Instagram, de reclameposter van dat bekende merk in het bushokje en de advertenties tussen het nieuwsartikel dat je aan het lezen bent. Dat we constant zoveel afbeeldingen zien, is logisch. Een plaatje of foto trekt nou eenmaal meer aandacht dan enkel een geschreven tekst. Bovendien zie je op een afbeelding vaak binnen enkele seconden wat er bedoeld wordt. Uitermate geschikt voor mensen met een korte spanningsboog of weinig tijd, zoals we eigenlijk allemaal wel herkennen. Precies daarom is een infographic zo effectief. Wat een infographic is en hoe je deze inzet voor jouw bedrijf, leggen we je hier uit.
Wat is een infographic?
Een infographic is een informatieve illustratie. In plaats van een losse afbeelding met begeleidende tekst, is alle informatie in de infographic gestopt. Door middel van bijvoorbeeld grafieken en andere figuren wordt binnen enkele seconden de boodschap duidelijk gemaakt. Een infographic kan daardoor handig worden ingezet bij het communiceren met jouw doelgroep. Door een infographic te laten maken, laat je de lezer in één oogopslag zien wat jij te vertellen hebt. Super geschikt voor de spanningsboog van de moderne mens, die maar 8 seconden zijn of haar aandacht ergens bij kan houden.
Een goede infographic maken is lastig
Het klinkt zo eenvoudig, een illustratie met relevante informatie. In de praktijk blijkt dat het maken van een goede infographic nog behoorlijk lastig is. Je moet met veel verschillende factoren rekening houden. Zo moet het design aantrekkelijk, maar ook simpel en overzichtelijk zijn. Je moet in slechts weinig woorden en afbeeldingen jouw boodschap kunnen vangen. En dan moet de opbouw voor de kijker ook nog goed te volgen zijn. Bovendien wil je dat de kijker direct ziet dat de informatie bij jouw bedrijf vandaan komt. Dit alles vraagt om heel wat kennis en ervaring. Je kunt naar een infographic voorbeeld kijken om inspiratie op te doen, maar om dat vervolgens te vertalen naar je eigen bedrijf is nog niet zo eenvoudig.
Tools & tips die je kunt gebruiken bij het maken van jouw infographic
Het is niet eenvoudig om een goede infographic te maken. De skills van een contentschrijver en grafisch ontwerper komen eigenlijk samen in deze ene afbeelding. Om je te helpen bij het maken van een goede infographic, hebben wij hieronder een aantal tools en tips op een rijtje gezet die je kunt gebruiken.
5 belangrijke infographic tips:
Om je een duwtje in de juiste richting te geven, hebben we 5 belangrijke infographic tips voor je op een rij gezet die je te helpen bij het maken van een goede infographic.
1. Infographic design
Verwerk jouw huisstijl in het design van de infographic. Op die manier linkt de lezer de waardevolle informatie die hij of zij krijgt, direct aan jouw bedrijf. Gebruik bijvoorbeeld de kleuren die je ook voor je website hebt gebruikt in je infographic design. Laat ook je logo in de infographic tergkomen, om zo
een herkenningspunt te creëren voor de lezer. Denk ook aan het gebruik van een passende titel, tussenkopjes en aantrekkelijke afbeeldingen en visuele elementen.
2. Opbouw van infographic
Zorg voor een duidelijke opbouw. Aangezien infographics vooral online gedeeld worden, is het belangrijk dat je de informatie in de lengte verwerkt en niet in de breedte. We zijn namelijk gewend om van boven naar beneden te lezen. Maak de inforgraphic overzichtelijk door de informatie in logische blokken te verdelen. Gebruik niet te veel afbeeldingen en andere visuele aspecten zodat de opmaak niet afleidt. Houd het rustig zodat de informatie voor de lezer duidelijk te lezen is.
3. Maak de infographic onderscheidend
De infographic is een goed medium om unique selling points naar voren te laten komen. Wat onderscheidt jouw bedrijf van de concurrent? Kijk bij je concurrenten om te zien wat hun doen en zorg ervoor dat jouw infographic is van de rest. Wanneer je je onderscheidt van de concurrenten, val je namelijk op en zal de kans groter zijn dat je infographic wordt gelezen.
4. Interactieve infographic
Maak gebruik van een interactieve infographic. Dit verrijkt namelijk je online content platform en op deze manier zorg je ervoor dat complexe informatie beter te begrijpen is. Met een interactieve infographic creëer je als het ware informatie die de lezer zelf kan verkennen. Een voorbeeld hiervan is dat je met pijltjes een auto bestuurt, zodat je langs de informatie heen rijdt. De lezer heeft hier zelf de controle om de content te lezen.
5. Infographic deelbaar en downloadbaar maken
Belangrijk is dat je de infographic deelbaar maakt, zodat lezers de mogelijkheid hebben om de infographic te delen op bijvoorbeeld verschillende social media kanalen of via de mail. Daarnaast is het ook handig om de infographic downloadbaar te maken. Zo heeft de lezer de mogelijkheid om hem op te slaan en op een later tijdstip terug te kijken in plaats van de site weer op te zoeken.
Infographic tools
Voor het maken van een infographic, heb je diverse verschillende infographic tools. Met deze tools heb je de mogelijkheid om je creativiteit in praktijk te gebruiken. Om je in een idee te geven over wat de tools voor jou zouden kunnen betekenen, hebben we een aantal infographic tools op een rij gezet waar we uitleggen wat de mogelijkheden ervan zijn.
1. Infographic maken in Canva
Met Canva maak je eenvoudig en overzichtelijke infographics. Je kunt kiezen uit een uitgebreid assortiment sjablonen en hoeft vervolgens alleen nog de informatie toe te voegen. Het handige aan deze tool is dat je diverse verschillende keuzes hebt met betrekking tot het design. Zo heb je bijvoorbeeld de keuze uit verschillende lettertypes, foto’s die je kan uploaden en elementen die je kan verkleinen, kleur aanpassen en draaien.
2. Adobe illustrator infographic
Met de Adobe Illustrator heb je de mogelijkheid om op professionele wijze een infographic te maken. Een grafische software met mogelijkheden die verder gaan dan de eerder andere benoemde tools. Je hebt namelijk bij de Adobe Illustrator de mogelijkheid om uit de vrije hand te werken. Daarnaast trekt deze software automatisch kleuren uit een geselecteerde foto en voegt ze vervolgens toe. Je kan zelfs objecten uitlijnen op bepaalde punten.
3. Infogram
Het Engelstalige programma Infogram biedt templates waarin je jouw informatie kunt verwerken. Let op! Je moet er dus zelf voor zorgen dat jouw infographic zich onderscheidt van andere en dat deze past bij de huisstijl van jullie bedrijf. Wil je gebruik maken van opties buiten de standaard templates, dan kan dit tegen een vergoeding.
4. Pictochart infographic
De Pictochart infographic tool is als het ware een allround visualisatie tool. Je hebt een gratis versie en een betaalde versie. Bij de gratis versie heb je een beperkte toegang tot dingen je kan uitvoeren. Wat mogelijk is, is het aanpassen van kleuren, het lettertype, het toevoegen van afbeeldingen en beperkte mogelijkheden voor het toevoegen van grafische en visuele elementen.
Roep de hulp van een expert in
Een goede infographic kan veel waarde toevoegen aan jouw bedrijf. Helemaal als de infographic goed deelbaar is, kan de illustratie veel mensen bereiken. Een infographic laten maken door een expert is daarom een goede oplossing. Bij 2BContent weten we alles over het maken van infographics en helpen we je graag verder. Zoek je een infographic voorbeeld of wil je meer weten over deze en andere diensten die wij aanbieden? Neem dan contact met ons op.
F.A.Q.’s
1) Wat is een infographic?
Een infographic is een informatieve illustratie. In deze afbeelding wordt met grafieken en andere afbeeldingen een relevante boodschap overgebracht.
2) Kun je zelf een infographic maken?
Het maken van een infographic kun je zelf doen, maar een goede infographic maken vraagt wel om de nodige ervaring. Daarom kun je ook de hulp van onze experts inroepen.
3) Waarom is een infographic nuttig?
Mensen zijn visueel ingestelde wezens. Helemaal in onze snelle, moderne maatschappij willen we informatie snel tot ons nemen. Een infographic past hier uitstekend bij.