Goede content is van groot belang voor jouw website en social media kanalen. Het draagt bij aan je online vindbaarheid en daarnaast voorzie je je doelgroep van relevante informatie. Waar er vroeger vooral gebruik werd gemaakt van teksten om een boodschap over te brengen, schiet de visuele content je tegenwoordig om de oren. Maar is visuele content beter dan tekst? Wij zetten de feiten voor je op een rij.
Wat is visuele content?
Visuele content is een vorm van communicatie waarbij een boodschap wordt overgebracht in de vorm van beeld. Naast dat beelden beter opvallen dan tekst, nemen onze hersenen deze ook beter op. Onderzoek toont aan dat visuele content 60.000 keer sneller wordt verwerkt dan tekst.
Hoe aantrekkelijk je ook kan schrijven, mensen lezen niet graag grote lappen tekst. Een foto zegt daarentegen soms meer dan duizend woorden. Je hebt maar weinig beeld nodig om te begrijpen waar het over gaat en daarnaast kost het een stuk minder tijd dan het lezen van een tekst.
Enkele voorbeelden van visuele content:
- Afbeeldingen
- Video’s
- Infographics
- Memes
- GIFs
- Animaties
Visuele content op social media
Visuele content is met name populair op social media platformen, het is dus niet nodig om direct je hele website om te gooien. Maak bij voorkeur gebruik van beelden wanneer je content deelt op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter of Pinterest. Deze platformen zijn erop ingericht om betrokkenheid met je doelgroep te creëren. Omdat visuele content sneller emoties bij mensen kan opwekken is het gemakkelijk om mensen te raken en inspireren via social media.
Wist je dat 90 procent van de informatie die we binnenkrijgen visueel is? Het is dan ook niet gek dat we visuele content sneller onthouden en leuker vinden. We consumeren immers graag ‘snelle’ content. Daarnaast brengt het gebruik van visuele content op social media nog een voordeel met zich mee: je bereikt een groter publiek omdat je bericht makkelijk gedeeld kan worden.
Waarvoor dient tekstuele content?
Na het lezen van bovenstaande informatie over visuele content zou je bijna denken dat teksten overbodig zijn, dit is echter niet het geval! Teksten (specifiek SEO webteksten) zijn met name belangrijk wanneer we het hebben over de online vindbaarheidvan je website.
Daarnaast kan een tekst meer uitleg geven over een bepaald onderwerp. Ga je dus de diepgang in, of wil je je product of dienst omschrijven dan kan je door middel van tekst een duidelijk beeld schetsen.
Ook zorg je er met teksten voor dat informatie makkelijk gescand kan worden, door middel van een titel, tussenkoppen, een inleiding en conclusie. Daar waar visuele content te kort schiet bieden teksten een houvast.
Het beste van twee werelden
Succesvolle content bestaat uit een goede balans tussen visuele en tekstuele content. Met visuele content kan je de aandacht van je bezoeker grijpen, vervolgens breng je met de juiste tekst je boodschap over. Laat het elkaar dus versterken.
Hulp nodig?
Heb je moeite met het creëren van waardevolle content? Wij kunnen je helpen met het schrijven van SEO teksten. Neem voor meer informatie of het opvragen van een offerte gerust contact met ons op.