8 handige content tools voor een contentspecialist

Goede professionele content is vandaag de dag onmisbaar om het hart van je ideale klant te winnen. Content die inspireert, informeert en goed vindbaar is. Het creëren van dergelijke waardevolle content vraagt om een goede contentstrategie, een flinke dosis creativiteit, inhoudelijke kennis en een scherpe pen. Allemaal zaken die jij als contentspecialist natuurlijk in huis hebt. Om jouw leven daarnaast iets makkelijker te maken, zijn er tal van handige content tools. In dit artikel lichten we er 8 uit.

1. Google Keyword Planner

Als je wilt dat je online content goed gevonden wordt, dan begin je natuurlijk met een zoekwoordenonderzoek. Google Keyword Planner is daarbij een handige tool die veel contentspecialisten wel kennen voor het schrijven van goede SEO teksten. De contentmarketing tool laat je zien op welke keywords veel gezocht wordt en hoeveel concurrentie er is. Daarnaast kun je ook zien hoeveel het je zou kosten om een betaalde advertentie te plaatsen en of je daar een hoog of laag bereik mee zult hebben. Overigens komen er steeds meer alternatieve tools bij die een mooie aanvulling vormen op de Keyword Planner van Google. Een goed en bovendien gratis alternatief is Ubersuggest waarmee je op basis van jouw zoekopdrachten meer relevante keyword suggesties en ideeën krijgt voorgeschoteld.

Google keyword planner content tool

Figuur 1: Google Keyword Planner

2. Google Trends

Voor contentspecialisten die dol zijn op grafieken, is er Google Trends. Deze tool laat met behulp van grafieken zien wanneer en hoe vaak er op een keyword is gezocht gedurende een bepaalde periode. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op de afgelopen week, de afgelopen maand of het afgelopen jaar. Daarbij is het ook mogelijk om zoekwoorden te vergelijken of vergelijkingen te doen tussen landen, talen en steden om je onderzoek te vergroten. Ook kun je zien welke gebeurtenissen hebben gezorgd voor een toename in zoekfrequentie bij een bepaalde term.

Google Trends content tool

Figuur 2: Google Trends

3. Google Search Console

Natuurlijk wil je dat al jouw harde werk zich uitbetaalt in de vorm van een goed scorende website. Google Search Console helpt je om je content en website te optimaliseren. Het geeft je inzicht in onder andere het zoekverkeer naar de website, technische verbeterpunten, de indexering van je website in Google en beveiligingsproblemen. Zie een regelmatige check met behulp van Google Search Console als een APK voor je website. Daarmee weet je zeker dat jouw fantastische content het podium krijgt dat het verdient.

4. Answer the Public

Heb je ideeën nodig voor een blogonderwerp maar kun je niks verzinnen? Answer the Public biedt uitkomst! Het is een gratis tool die zoektermen en ideeën genereert en dit op een visuele manier weergeeft. Ontdek onverwachte inzichten en verborgen niches die je organische zoekresultaten een boost zullen geven.

Answer the Public content tool

Figuur 3: Answer the Public

5. BuzzSumo

Ben je benieuwd wat er gepubliceerd wordt over een bepaald onderwerp en welke content goed scoort? Dan is BuzzSumo een ideale tool. Je kunt ermee analyseren wat en hoe er geschreven wordt over een specifiek onderwerp. Zo laat het zien wat de trending topics zijn met betrekking tot een bepaald onderwerp, hoe vaak een artikel is gedeeld op social media en hoeveel links een artikel bevat. De influencer marketing functie helpt je daarnaast met het vinden van de juiste influencer voor het delen van jouw content.

Buzzsumo Content Tool

Figuur 4: Buzzsumo

6. Canva

Een poster, flyer, infographic, advertentie, omslagfoto of stijlvolle uitnodiging maak je in een handomdraai met Canva. Natuurlijk kun je hier ook Photoshop voor gebruiken, maar wanneer jouw designer skills iets minder goed ontwikkeld zijn, dan is het prettig om een tool te hebben waarmee je toch hele mooie afbeeldingen en ontwerpen kunt maken die jouw content net dat beetje extra’s geven. Canva is een gratis en zeer gebruiksvriendelijke tool en onmisbaar voor elke contentspecialist.

Canva content tool

Figuur 5: Canva

7. GatherContent

Werk je met verschillende collega’s samen aan het maken van online content of sta je op het punt om een website te migreren? Dan kun je niet zonder GatherContent. Met deze tool leid je het hele productie- en redactieproces in goede banen. Zo weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet en is er altijd duidelijkheid over de taakverdeling binnen het contentteam. Tegelijkertijd bewaakt GatherContent de hiërarchie en structuur van de content met het oog op de uiteindelijke output. Zodat deze straks overeenkomt met het design van de nieuwe website.

8. PowToon

Bewegend beeld is zeer effectief. Of je nu een presentatie wilt geven, een productvideo wilt plaatsen of met een animatie je boodschap extra kracht bij wilt zetten, met PowToon is dit heel eenvoudig. PowToon is een website waarop je video’s kunt maken. Door middel van drag-and-drop templates en diverse bewerkingsmogelijkheden kun je zonder al te veel moeite een professionele video maken. Je kunt deze tool eigenlijk zien als een combinatie tussen video en PowerPoint.

Meer weten over onmisbare content marketing tools?

Wil je graag sparren over jouw contentstrategie of heb je vragen over de genoemde tools? Neem gerust contact op! Onze contentspecialisten staan voor je klaar.

Rosanne van 2Bcontent

Over de auteur: Rosanne van der Putten

98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen

8 handige content tools wordt beoordeeld met een 9.3 door 147 tevreden lezers!