Wat is een persbericht?

Als ondernemer wil jij natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken met jouw bedrijf. Jouw publiek bereiken kan op diverse manieren. Zo kun je sociale media inzetten, blogs schrijven en whitepapers publiceren. Maar ook een persbericht laten publiceren behoort tot de mogelijkheden. Maar wat is een persbericht precies en hoe schrijf je nou een opvallend persbericht? We helpen je graag op weg.

 

Gratis publiciteit voor jouw bedrijf

Ga je een nieuw product lanceren? Open je een nieuwe vestiging? Of organiseren jullie een speciaal evenement? Dat zijn allemaal uitstekende momenten om een persbericht te schrijven. Een persbericht is een nieuwsartikel waarin het belangrijke nieuws met de wereld gedeeld wordt. Jij schrijft het persbericht en verspreidt het vervolgens onder diverse nieuwsmedia. Deze media beoordelen het persbericht en bepalen of het nieuwswaardig genoeg is om te verspreiden. Als het persbericht geplaatst wordt, heb jij dus gratis publiciteit voor jouw bedrijf.

 

Hoe schrijf je een goed persbericht?

Jij bent natuurlijk niet de enige die gratis publiciteit wil vergaren voor een bedrijf. Daarom kijken de journalisten en redacteuren van nieuwsmedia kritisch naar de binnengekomen persberichten, voordat ze besluiten of ze deze wel of niet verspreiden. Een goed geschreven persbericht, waarmee je opvalt in de overvolle mailbox van de journalist, is daarom van groot belang. Een goed persbericht schrijven is echter niet zo eenvoudig. Niet alleen moet het bericht goed in elkaar zitten, het moet ook nog nieuwswaardig zijn, opvallen en aan de geldende journalistieke maatstaven voldoen. Hierdoor kan het een hele opgave zijn om je persbericht te schrijven en gepubliceerd te krijgen.

 

Een persbericht laten schrijven

Zie jij het zelf niet zitten om een persbericht te schrijven, maar wil je wel profiteren van de gratis publiciteit? Laat jouw persbericht dan schrijven door een van de experts van 2BContent. Wij weten precies hoe je een persbericht schrijft en onder de aandacht brengt. We schrijven teksten waar geen journalist omheen kan, zodat jouw persbericht de aandacht krijgt die het verdient. Bij het schrijven van een persbericht gaan we op de volgende wijze te werk:

  1. Een (telefonisch) interview met jou, zodat we precies weten welke informatie er gecommuniceerd moet worden en in welke tone of voice dit gedaan moet worden.
  2. Het persbericht wordt door een van onze experts geschreven.
  3. Jij krijgt de tekst toegestuurd en mag feedback geven. Dit verwerken we zo snel mogelijk in de tekst.
  4. De tekst is klaar en kan verzonden worden naar de relevante nieuwsmedia.

Omdat een persbericht actueel nieuws bevat, gaan wij altijd snel te werk. Zo kan jouw relevante nieuws zo snel mogelijk met de wereld gedeeld worden. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.

Over de auteur: Thijs de Rooij