De laatste jaren is de manier waarop je als bedrijf of ondernemer jouw producten of diensten kan verkopen flink veranderd. Klanten, zowel consumenten als andere bedrijven, beschikken over veel kennis. Met een enkele zoekterm kunnen ze online heel veel informatie vinden én ze hebben vaak de keuze uit veel verschillende aanbieders van vergelijkbare diensten of producten. Dit vraagt van jou als ondernemer flink wat creativiteit bij het verkopen van jouw aanbod. Het schrijven van een whitepaper kan hier hierbij helpen. We leggen je graag uit waarom.
Waarom whitepapers zo belangrijk zijn
Klanten laten zich tegenwoordig niet meer zomaar verleiden door advertenties. Voordat zij een aankoop doen, gaan ze eerst op zoek naar goede, betrouwbare informatie. Als jij ze die informatie kan bieden, krijg je in het hoofd van deze potentiële klant een plusje. Ze gaan jou meer zien als expert binnen het vakgebied, je krijgt een stukje gunfactor én ze associëren jouw bedrijfsnaam met een positieve ervaring. Hierdoor zou het zomaar kunnen zijn dat ze in de toekomst naar jou terugkeren voor meer informatie en dat ze meer bereid zijn om bij jou een aankoop te doen. Met een whitepaper schrijven onderscheid je je van de concurrentie en zorg je ervoor dat potentiële klanten een fijne eerste kennismaking met jouw bedrijf hebben. Daarnaast kun je in ruil voor de download van je whitepaper contactgegevens vragen, zo genereer je direct leads waar je later actie op kunt ondernemen.
Een whitepaper schrijven: tips voor deze klus
Een whitepaper schrijven geeft je dus een voorsprong ten opzichte van de concurrentie. Met een goede whitepaper kun je veel mensen bereiken, waardoor je ook meer klanten binnen zult halen. Maar het schrijven van een goede whitepaper is nog niet zo eenvoudig. We geven je enkele tips om een whitepaper te schrijven, waarmee je zelf aan de slag kunt:
- Zie je whitepaper niet als een commercieel document: Je wilt jouw potentiële klanten kennis en waarde bieden, zonder direct iets te verkopen. Uiteraard kun je wel vermelden welke meerwaarde jouw onderneming heeft voor de klant. Vermeld bijvoorbeeld de gegevens van een contactpersoon, waarmee de lezer contact op kan nemen als hij of zij meer wilt weten.
- Bedenk goed voor welke doelgroep jij de whitepaper schrijft: Schrijf je voor andere bedrijven in het vakgebied? Dan zul je bepaalde vaktermen prima kunnen gebruiken. Schrijf je voor consumenten die weinig weten over het onderwerp? Pas je schrijfstijl en inhoud van de whitepaper hier dan ook op aan.
- Kies een specifiek onderwerp dat interessant is voor jouw doelgroep: Ga bijvoorbeeld in op een bepaald probleem en de oplossing. Bespreek enkele case studies. Of maak van je whitepaper een stappenplan waarmee de lezer aan de slag kan.
- Neem de tijd voor het schrijven van de whitepaper: Het document kan erg waardevol zijn voor jouw bedrijf. Daarom is het belangrijk dat het van hoge kwaliteit is.
Met deze tips voor het schrijven van een whitepaper kan je alvast een begin maken aan je whitepaper.
Een whitepaper laten schrijven door een expert
Een whitepaper schrijven is een lastige klus. Jij weet waarschijnlijk erg goed wat je wilt vertellen, maar het zo structureren en opschrijven dat het zijn doel bereikt, is een vak apart. Daarom kun je ook een whitepaper laten schrijven door een van onze experts. Zij weten precies hoe je een whitepaper opstelt en welke onderdelen er zeker niet mogen ontbreken. Wil je meer weten over het laten schrijven van een goede whitepaper? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.