3 dingen die je nog niet wist over content marketing

3 dingen die je nog niet wist over content marketing

Sommige mensen weten precies waar het over gaat als ze het woord content horen, en zijn er misschien dagelijks mee bezig. Anderen begrijpen vandaag de dag nog steeds niet wat content precies is, en vinden het maar een vaag woord. Of je nu wel of niet bekend bent met content marketing, wij vertellen vandaag 3 dingen die je zeker nog niet wist over deze marketing strategie. 

Wat is content marketing?

Ben jij een van die mensen die content ziet als een vage term die alleen gebruikt wordt door influencers en jonge mensen? Let dan nu op! Want voordat we vijf zaken gaan vertellen die je nog niet wist over content, leggen we in het kort uit wat content marketing nu precies is. 

Content marketing is een communicatiestrategie waarbij het opbouwen van een relatie met de doelgroep centraal staat. Dit doe je door de doelgroep content aan te bieden waar zij écht naar op zoek zijn, zoals informatie over het gebruiken van een product, of bijvoorbeeld inspiratie voor outfits of vakanties. ‘Maar wat is dan content?’, horen we je zeggen. Content staat voor de inhoud van je communicatie-uitingen, dus hetgeen dat je aan de doelgroep vertelt. Dit kan allerlei vormen aannemen, zoals video’s, afbeeldingen, teksten (blogs, artikelen, of web- of productteksten), podcasts, en noem maar op.

1. Content zorgt voor meer leads dan een advertentie

Als je leads wilt genereren, dan is content marketing jouw way to go. Veel ondernemers zijn geneigd om geld neer te leggen voor advertenties, en dan te wachten tot de leads binnenstromen. Maar dat is meestal niet de meest effectieve manier van leadgeneratie. Adverteren is een goede manier om je bereik te vergroten en dus aan je naamsbekendheid te werken. Maar om leads te genereren, moet je een relatie zien op te bouwen met je doelgroep. Zij moeten jou onthouden en je zien als dé expert in jouw vakgebied. Dit doe je door relevante content voor hen te creëren, bijvoorbeeld in de vorm van blogs. De lezers van jouw content zullen onthouden dat jij hen hebt geholpen met het oplossen van een probleem, of met het vinden van inspiratie, en zijn zo sneller geneigd om contact met jou op te nemen of zelfs een aankoop te doen. Bedrijven die bloggen hebben dan ook 97% meer leads, en bedrijven die ten minste 15 blogartikelen per maand plaatsen, genereren vijf keer meer bezoekers dan bedrijven die niet bloggen. Bovendien hebben organische leads (dit zijn leads die onder andere via content marketing binnenkomen) een conversiepercentage van 14,6%, terwijl dit percentage bij leads via traditionele marketing slechts 1,7% is. 

2. Kwalitatieve content verhoogt merkloyaliteit

Met content kun je dus leads genereren, en zelfs klanten. Maar wat je ook wilt als ondernemer zijnde, is dat je klanten je trouw blijven. Deze loyaliteit kan ook worden verhoogd met content marketing. Zo is interessante content één van de belangrijkste redenen voor mensen om merken te volgen op social media. Nog een paar feitjes over merkloyaliteit door kwalitatieve content zijn:

  • 60% van de consumenten heeft een positiever gevoel over een merk na het lezen van unieke content op hun website.
  • 58% van de consumenten vertrouwt redactionele content.
  • Websites waar artikelen op staan, hebben 2,3 keer meer kans op terugkerende bezoekers.
  • 90% van de consumenten vindt unieke content waardevol.
  • 78% van de consumenten gelooft dat bedrijven die unieke content aanbieden graag goede klantrelaties willen opbouwen.

3. Zó krachtig is visuele content 

Dat visuele content krachtig is, dat wist of vermoedde je waarschijnlijk al. Maar wist je ook dat het zó krachtig is, dat artikelen met afbeeldingen erin 94% meer bekeken worden dan artikelen zonder afbeeldingen? En dat op Facebook posts met een foto of video 65% meer engagement krijgen? Ook kijkt 75% van de smartphone gebruikers graag video’s op hun telefoon. De kracht van visuele content is dus enorm, en dit is zeker iets om mee te nemen in je content marketing strategie!

Wil jij na het lezen van deze 3 weetjes over content marketing zelf aan de slag met deze strategie? Good for you! Als content bureau geloven wij in de kracht van content en moedigen wij alle ondernemers aan om hiermee aan de slag te gaan. Heb je hulp nodig bij het creëren van content, of bij het ontwikkelen van een content strategie? Neem dan contact met ons op en maak van je lezer een lead!

Over de auteur: Beau Nanninga