Wat is de kracht van visuele content?

We leven in een maatschappij waarin we voornamelijk visueel zijn ingesteld. Dat is niet gek als je weet dat we gemiddeld maar liefst 80% van wat we zien onthouden, tegenover slechts 20% van wat we lezen. Als je door social media scrollt, ben je bovendien veel sneller geneigd om een mooi of informatief plaatje of video te delen, dan een lap tekst. Het is dan ook geen verrassing dat visuele content op sociale media tot wel 40 keer sneller gedeeld wordt. Maar wat is dan precies de kracht van visuele content? We leggen het je hier uit.

Snel en eenvoudig je boodschap overbrengen

In een afbeelding kun je vaak sneller een boodschap overbrengen dan met een tekst. Met een sterke afbeelding is het bovendien eenvoudiger om mensen te raken of te prikkelen. Mensen geven vaak de voorkeur aan dit soort content, omdat ze dan niet de tijd of moeite hoeven te nemen om 2000 woorden te lezen en ze toch de kern van het verhaal snappen. Als ze het interessant vinden, zullen ze eerder geneigd zijn om zich er verder in te verdiepen. Sterke visuele content kan dus zeker een opstapje zijn om mensen zich verder te laten verdiepen in het onderwerp. Een goede manier om dit te doen is een infographic maken. In zo’n afbeelding kun je veel waardevolle informatie delen, maar wel op zo’n manier dat mensen hun aandacht erbij kunnen houden.

De kracht van visuele content

Het is deelbaar

Een grappige of interessante afbeelding of video heeft alles in zich om viral te gaan. Originele visual content trekt de aandacht en wordt eenvoudig door mensen op social media gedeeld of in een appje doorgestuurd. Zo kun jij een groot publiek bereiken zonder al teveel moeite te doen.

Mensen onthouden het beter

Mensen zijn visueel ingestelde wezens. Onze hersenen onthouden afbeeldingen en video’s nou eenmaal beter dan tekst of geluid. Door hier slim gebruik van te maken met visuele content, speel je dus eigenlijk in op de aard van de mens. Je boodschap wordt dus niet alleen sneller bekeken, eerder gedeeld, maar ook nog eens beter onthouden. Wat wil je nog meer?!

Hoe maak je goede visuele content?

Visuele content kan dus voor elk bedrijf en elke ondernemer een enorme aanwinst zijn binnen de communicatie. Iedereen wil immers wel beter onthouden en beter begrepen worden. Daarbij is het echter wel belangrijk dat de visuele content de juiste boodschap uitdraagt. Ook het design is van groot belang. Jouw foto, afbeelding of video moet immers wel opvallen tussen de enorme informatiestroom die mensen dagelijks voorgeschoteld krijgen. Kun jij hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan eens contact met ons op. Onze experts staan voor je klaar om te bekijken hoe visuele content ook jouw bedrijf verder kan helpen.

Over de auteur: Thijs de Rooij