Wat is er nieuw in contentmarketing in 2022? 4 trends op een rij

Het mag duidelijk zijn: anno 2022 kunnen bedrijven niet zonder een goede contentmarketingstrategie. Het is essentieel om je publiek aan je te kunnen binden en hen te interesseren voor het product of de dienst die je verkoopt. De wereld van contentmarketing is continu in beweging en blijft zich vernieuwen. Wat kun je in het komende jaar aan trends verwachten op het gebied van contentmarketing? In dit artikel nemen we 4 belangrijke contentmarketing trends voor 2022 met je door.

1. Podcasts

Je hebt ongetwijfeld wel eens een podcast beluisterd. Misschien ben je wel één van die fervente podcastfans die dagelijks naar een podcast luistert. De podcast al een paar jaar ongekend populair en gaat ook in 2022 weer aan terrein winnen. Het is de ideale manier om meer te leren over verschillende onderwerpen, of een spannend verhaal te volgen terwijl je ondertussen een wandeling maakt of de was strijkt. Podcasts zijn een zeer welkome afwisseling op de vele uren die we achter een scherm doorbrengen. Als organisatie kun je inspelen op deze trend door een informatieve podcast te maken, waarin je op een vermakelijke manier kennis deelt met je publiek.

2. Artificial Intelligence (AI) als hulpmiddel bij contentcreatie

Er gaat niks boven een tekst die geschreven is door een deskundige copywriter, vinden wij. Hier kan dan ook geen AI tegenop. Wij weten echter ook dat het schrijven van een goede tekst veel tijd en aandacht kost. AI kan een handig hulpmiddel zijn bij het schrijven van waardevolle content. Steeds meer contentmarketeers maken gebruik van contentgenerators. Zo laat Onderzoek van Hubspot zien dat 76% van de contentmarketeers in 2021 gebruik maakte van marketingtechnologie. Van deze groep maakte 42% gebruik van contentgenerators. Dit soort tools is vaak gekoppeld aan programma’s als Google Analytics. Ze onderzoeken wat jouw publiek interessant vindt en voorzien je vervolgens van suggesties die je kunt gebruiken bij het schrijven van krachtige SEO webteksten.

3. Data inzichtelijk maken met infographics

Wat ons betreft zijn infographics onmisbaar in 2022. Er bestaat geen betere manier om data op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier te presenteren. Zo kan je publiek in één oogopslag de belangrijkste informatie zien die je met ze wilt delen. Het is een effectieve vorm van visuele contentmarketing.waarmee je je lezer helpt om een verhaal beter en sneller te begrijpen. Bovendien maken mooie infographics een pagina of tekst aantrekkelijk.

4. Long-form content

Onder long-form content verstaan we geschreven teksten die bestaan uit minimaal duizend woorden. Deze vorm van content biedt een mooie gelegenheid om te laten zien wat je in huis hebt. Waar je in korte berichten vaak niet de diepte in kunt gaan, kun je met long-form content waardevolle kennis delen en zo inspelen op de informatiebehoefte van je publiek. We verwachten dat nog meer organisaties in 2022 long-form content gaan creëeren, zoals bijvoorbeeld een whitepaper of een e-book.

Je content in 2022 naar een hoger niveau tillen? Daar helpen we je graag bij! Bij ons kun je terecht voor aantrekkelijke infographics en ijzersterke geschreven content, zoals blogs, whitepapers en productteksten. Neem gerust contact op om de mogelijkheden met ons te bespreken.

________________________________________________________________________________________________________________

Contentmarketing in 2021: 3 gloednieuwe trends en ontwikkelingen

Het afgelopen jaar waren we meer dan ooit online te vinden. Niet gek dus dat in veel marketing domeinen de verschuiving van traditionele media naar online media een versnelling doormaakte. Als ondernemer werd de uitdaging om online gevonden te worden groter en groter, sinds steeds meer bedrijven hun diensten online zijn gaan aanbieden. Hoe blijf je eruit springen met je onderneming tussen alle nieuwe concurrenten? En hoe bied je in het nieuwe jaar nog steeds waarde voor je doelgroep? Dit zijn de belangrijkste contentmarketing trends van 2021!

1. Contentmarketing 2021: creëren van een identiteit is key

Het komende jaar zullen nog meer bedrijven inzetten op influencer marketing. Juist nu zijn mensen namelijk op zoek naar een menselijk verhaal, naar vertrouwen en interactie. Je content letterlijk een gezicht geven door zelf een human brand te creëren of samen te werken met een bestaande influencer, wordt daarom dé contentmarketing trend van 2021. Consumenten willen zich met een merk kunnen identificeren en gaan daarom online op zoek naar merken met een menselijke identiteit. Je maakt daarom veel eerder verbinding met potentiële klanten als het verhaal van jouw bedrijf door een echt mens wordt verteld en niet door een organisatie. Durf in je content dus het gesprek aan te gaan met je doelgroep. Het creëren van een echte identiteit en echt de interactie aangaan zal ontzettend belangrijk zijn in 2021.

2. Niet verleiden maar opleiden

De afgelopen jaren stond contentmarketing vooral in het teken van het ‘funnel denken’. In 2021 zien we op dat punt een verandering. Natuurlijk zijn de marketing en sales funnel nog steeds van belang, maar de focus zal ook hier verschuiven naar de menselijke maat. Enkel maar proberen om potentiële klanten met slimme trucs ‘de funnel in te lokken’ is er niet meer bij. Contentmarketeers doen er daarom goed aan om in 2021 vooral te investeren in het opleiden van consumenten: biedt waardevolle, educatieve content aan en bouw aan een sterk netwerk van potentiële en bestaande klanten. Wees creatief en zorg ervoor dat je klanten niet alleen naar je merk lokt, maar ook echt blijvend fan maakt van je merk.

3. Augemented Reality (AR) wordt volwassen

Ook op technologisch gebied zien we in het nieuwe jaar belangrijke ontwikkelingen. Kijken we naar de visuele contentmakerting trends in 2021 dan speelt Augemented Reality(AR) een belangrijke rol. We kennen deze techniek, die het mogelijk maakt een virtuele laag toe te voegen aan werkelijke beelden, al van de bekende snapchat filters. In 2021 worden dergelijke AR-toepassingen ook steeds vaker voor marketingdoeleinden ingezet. AR kan ervoor zorgen dat visuele content echt tot leven komt en dat helpt natuurlijk om klanten te trekken. Stel je immers voor dat je online direct driedimensionaal kunt zien hoe die bank in je eigen woonkamer staat of hoe dat ene kapsel past bij jouw gezicht? We verwachten veel van AR in 2021!

Met de kennis over deze gloednieuwe ontwikkelingen zijn wij klaar voor het nieuwe contentmarketing jaar. Wil je meer weten over de contentmarketing trends 2021? Of heb je andere content gerelateerde vragen? Neem contact op met onze contentspecialisten!

________________________________________________________________________________________________________________

Contentmarketing in 2020: 5 niet te missen trends en ontwikkelingen

Anno 2020 kun je er haast niet meer omheen: contentmarketing. Het is vandaag de dag niet meer weg te denken uit een serieuze marketingstrategie. Dat was een aantal jaar geleden wel anders. Waar het toen vooral als “side project” gezien werd, neemt contentmarketing tegenwoordig een centrale rol in. Blogs, whitepapers, infographics, video’s… Steeds meer bedrijven richten zich op het maken van content. Maar de ongekende populariteit van content heeft ook een keerzijde: probeer maar eens op te vallen. De strijd om de lezer en Google is begonnen! Wil je dit jaar content maken die gezien én gelezen wordt, dan zul je van goeden huize moeten komen. Op welke trends in content marketing moet je dit jaar zeker inspelen?

1. Richt je op het maken van kwalitatieve content

Deze contentmarketing trend kondigde zich het afgelopen jaar al aan, maar belooft het komende jaar alleen maar duidelijker zichtbaar te worden: de tijd waarin je even snel een blog tussendoor schreef, is niet meer. Nu de consument overspoeld wordt met content, zit niemand te wachten op matige en oppervlakkige artikelen. Content moet diepgaand en relevant zijn. Dat vindt trouwens niet alleen de lezer, ook Google stelt steeds strengere eisen aan de kwaliteit. De Google E-A-T update uit 2019 is hier een mooi voorbeeld van. Deze update legt namelijk nog meer dan voorheen de nadruk op Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid.

Google publiceerde in augustus 2019 een blog, waarin ze het volgende schreven:

Het feit dat Google de E-A-T update uitlicht, is een enorme hint en wijst erop dat we ons bij het maken van content moeten focussen op autoriteit, expertise en betrouwbaarheid. De vraag is dan natuurlijk: hoe doe je dit? Onze contentspecialist geeft je 3 tips:

  • creëer content die precies aansluit op de wensen en behoeftes van jouw doelgroep;
  • doe diepgaand onderzoek en verwijs in je content naar feiten, cijfers en statistieken van betrouwbare bronnen;
  • bouw aan je eigen betrouwbaarheid en zorg dat je vermeldingen verkrijgt van andere websites met hoge autoriteit.

Het komt er dus op neer dat de content van hoge kwaliteit moet zijn. Dat houdt in dat het: diepgaand, op feiten en cijfers gebaseerd en nuttig voor de lezer dient te zijn. Even snel een blog schrijven zit er dit jaar niet meer in: neem er de tijd voor!

2. Focus je op het maken van gepersonaliseerde en data gedreven content

In 2020 moeten we er ook voor zorgen dat de content die we creëren persoonlijk is en aansluit op de wensen en behoeftes van jouw doelgroep. Deze content trend ligt in lijn met de eerste trend waarin de focus ligt op kwaliteit. Hoe produceer je content die precies aansluit op de verwachtingen van je doelgroep? Door allereerst te ontdekken wie jouw doelgroep nu is en uitvoerig onderzoek te doen, vragen te stellen en de interactie aan te gaan. Je kunt namelijk alleen content maken die je doelgroep écht aanspreekt wanneer je heel nauwgezet weet wie zij zijn. Kortom, pas wanneer je op basis van data content creëert, stem je jouw content af op de gebruiker.

Data gedreven en persoonlijke content is doelgericht en vervult de informatie behoefte van de individuele gebruiker. Niet alleen de lezer hecht daar waarde aan, ook Google vindt dat anno 2020 erg belangrijk.

3. Publiceer authentieke en eerlijke content

Vandaag de dag wil de consument een eerlijk en transparant verhaal horen. 90% van de consumenten geeft namelijk aan dat zij authenticiteit hoog in het vandaal hebben staan. Als bedrijf is dus belangrijk om je waarden op een consistente manier uit te dragen en ergens voor te staan. Laat een eigen geluid horen en laat zien wie je bent. Het verkopen van gebakken lucht is not done: daar kom je dit jaar écht niet meer mee weg! Mensen worden steeds kritischer: je zult je best moeten doen om het vertrouwen van de consument te winnen. Dat doe je door hen te entertainen, hen te informeren en handleidingen te bieden – zónder catch.

4. Verbreed je horizon: content behelst meer dan alleen blogs schrijven

Het schrijven van blogs is een belangrijk onderdeel van contentmarketing. Dat is niet zo vreemd als je kijkt naar wat het opbrengt:

blogs schrijven voordelen

Je zou haast vergeten dat contentmarketing veel meer behelst dan alleen bloggen. Daarnaast vergeten we vaak dat niet iedereen van lezen houdt. Schrijf je alleen artikelen? Dan loop je de mensen mis die liever naar video’s kijken of naar audioberichten luisteren. Als je in 2020 écht wilt opvallen, dan doe je er verstandig aan om je artikel voor te lezen in een podcast, kort toe te lichten of aan te kondigen in een leuke video of een verdiepende webinar te organiseren. Of wat dacht je van een mooie whitepaper maken of een overzichtelijke infographic (laten) maken?

Kortom, er zijn super veel opties om je blog in andere contentvormen te gieten!

5. Trends in content: speel in op de video

Hoewel de video content trend al even aangekondigd wordt, wijst alles erop dat 2020 dan éindelijk het jaar wordt waarin bedrijven en contentmarketeers aan de slag gaan met video content. Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van Hubspot dat 62% van de ondervraagden video’s van begint tot eind kijkt, terwijl slechts 27% een blog helemaal te lezen. Grote kans dus dat jouw blog voornamelijk gescand wordt in plaats van grondig gelezen. Daarnaast blijkt dat de ondervraagden het liefst een video bekijkt:

video content trend 2020

Bron: Hubspot

Dat video zo populair is, is niet zo gek: je kunt je doelgroep iets op aantrekkelijke wijze uitleggen, zonder dat zij daar veel moeite voor hoeven doen. Bijkomend voordeel van video content is dat een video de tijd die een bezoeker op je website doorbrengt, verlengt: iets wat Google weer belangrijk vindt.

Meer weten over de contentmarketing trends van 2020?

2020 zal het jaar zijn waarin de nadruk op gepersonaliseerde, authentieke en kwalitatieve content zal liggen. Wij hebben er zin in! Ben jij er ook al klaar voor?

Wil je meer weten over de contentmarketing trends 2020? Of heb je andere content gerelateerde vragen? Neem contact op! Onze contentspecialisten staan graag voor je klaar!

Rosanne van 2Bcontent

Over de auteur: Rosanne van der Putten

98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen

Beoordelingen artikel:

Contentmarketing trends 2020 wordt beoordeeld met een 9.1 door 167 tevreden lezers!