Contentmarketing in 2020: 5 niet te missen trends en ontwikkelingen

Anno 2020 kun je er haast niet meer omheen: contentmarketing. Het is vandaag de dag niet meer weg te denken uit een serieuze marketingstrategie. Dat was een aantal jaar geleden wel anders. Waar het toen vooral als “side project” gezien werd, neemt contentmarketing tegenwoordig een centrale rol in. Blogs, whitepapers, infographics, video’s… Steeds meer bedrijven richten zich op het maken van content. Maar de ongekende populariteit van content heeft ook een keerzijde: probeer maar eens op te vallen. De strijd om de lezer en Google is begonnen! Wil je dit jaar content maken die gezien én gelezen wordt, dan zul je van goeden huize moeten komen.

Op welke trends in content marketing moet je dit jaar zeker inspelen?

1. Richt je op het maken van kwalitatieve content

Deze contentmarketing trend kondigde zich het afgelopen jaar al aan, maar belooft het komende jaar alleen maar duidelijker zichtbaar te worden: de tijd waarin je even snel een blog tussendoor schreef, is niet meer. Nu de consument overspoeld wordt met content, zit niemand te wachten op matige en oppervlakkige artikelen. Content moet diepgaand en relevant zijn. Dat vindt trouwens niet alleen de lezer, ook Google stelt steeds strengere eisen aan de kwaliteit. De Google E-A-T update uit 2019 is hier een mooi voorbeeld van. Deze update legt namelijk nog meer dan voorheen de nadruk op Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid.

Google publiceerde in augustus 2019 een blog, waarin ze het volgende schreven:

Het feit dat Google de E-A-T update uitlicht, is een enorme hint en wijst erop dat we ons bij het maken van content moeten focussen op autoriteit, expertise en betrouwbaarheid. De vraag is dan natuurlijk: hoe doe je dit? Onze contentspecialist geeft je 3 tips:

  • creëer content die precies aansluit op de wensen en behoeftes van jouw doelgroep;
  • doe diepgaand onderzoek en verwijs in je content naar feiten, cijfers en statistieken van betrouwbare bronnen;
  • bouw aan je eigen betrouwbaarheid en zorg dat je vermeldingen verkrijgt van andere websites met hoge autoriteit.

Het komt er dus op neer dat de content van hoge kwaliteit moet zijn. Dat houdt in dat het: diepgaand, op feiten en cijfers gebaseerd en nuttig voor de lezer dient te zijn. Even snel een blog schrijven zit er dit jaar niet meer in: neem er de tijd voor!

2. Focus je op het maken van gepersonaliseerde en data gedreven content

In 2020 moeten we er ook voor zorgen dat de content die we creëren persoonlijk is en aansluit op de wensen en behoeftes van jouw doelgroep. Deze content trend ligt in lijn met de eerste trend waarin de focus ligt op kwaliteit. Hoe produceer je content die precies aansluit op de verwachtingen van je doelgroep? Door allereerst te ontdekken wie jouw doelgroep nu is en uitvoerig onderzoek te doen, vragen te stellen en de interactie aan te gaan. Je kunt namelijk alleen content maken die je doelgroep écht aanspreekt wanneer je heel nauwgezet weet wie zij zijn. Kortom, pas wanneer je op basis van data content creëert, stem je jouw content af op de gebruiker.

Data gedreven en persoonlijke content is doelgericht en vervult de informatie behoefte van de individuele gebruiker. Niet alleen de lezer hecht daar waarde aan, ook Google vindt dat anno 2020 erg belangrijk.

3. Publiceer authentieke en eerlijke content

Vandaag de dag wil de consument een eerlijk en transparant verhaal horen. 90% van de consumenten geeft namelijk aan dat zij authenticiteit hoog in het vandaal hebben staan. Als bedrijf is dus belangrijk om je waarden op een consistente manier uit te dragen en ergens voor te staan. Laat een eigen geluid horen en laat zien wie je bent. Het verkopen van gebakken lucht is not done: daar kom je dit jaar écht niet meer mee weg! Mensen worden steeds kritischer: je zult je best moeten doen om het vertrouwen van de consument te winnen. Dat doe je door hen te entertainen, hen te informeren en handleidingen te bieden – zónder catch.

4. Verbreed je horizon: content behelst meer dan alleen blogs schrijven

Het schrijven van blogs is een belangrijk onderdeel van contentmarketing. Dat is niet zo vreemd als je kijkt naar wat het opbrengt:

blogs schrijven voordelen

Je zou haast vergeten dat contentmarketing veel meer behelst dan alleen bloggen. Daarnaast vergeten we vaak dat niet iedereen van lezen houdt. Schrijf je alleen artikelen? Dan loop je de mensen mis die liever naar video’s kijken of naar audioberichten luisteren. Als je in 2020 écht wilt opvallen, dan doe je er verstandig aan om je artikel voor te lezen in een podcast, kort toe te lichten of aan te kondigen in een leuke video of een verdiepende webinar te organiseren. Of wat dacht je van een mooie whitepaper maken of een overzichtelijke infographic (laten) maken?

Kortom, er zijn super veel opties om je blog in andere contentvormen te gieten!

5. Trends in content: speel in op de video

Hoewel de video content trend al even aangekondigd wordt, wijst alles erop dat 2020 dan éindelijk het jaar wordt waarin bedrijven en contentmarketeers aan de slag gaan met video content. Zo blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van Hubspot dat 62% van de ondervraagden video’s van begint tot eind kijkt, terwijl slechts 27% een blog helemaal te lezen. Grote kans dus dat jouw blog voornamelijk gescand wordt in plaats van grondig gelezen. Daarnaast blijkt dat de ondervraagden het liefst een video bekijkt:

video content trend 2020

Bron: Hubspot

Dat video zo populair is, is niet zo gek: je kunt je doelgroep iets op aantrekkelijke wijze uitleggen, zonder dat zij daar veel moeite voor hoeven doen. Bijkomend voordeel van video content is dat een video de tijd die een bezoeker op je website doorbrengt, verlengt: iets wat Google weer belangrijk vindt.

Meer weten over de contentmarketing trends van 2020?

2020 zal het jaar zijn waarin de nadruk op gepersonaliseerde, authentieke en kwalitatieve content zal liggen. Wij hebben er zin in! Ben jij er ook al klaar voor?

Wil je meer weten over de contentmarketing trends 2020? Of heb je andere content gerelateerde vragen? Neem contact op! Onze contentspecialisten staan graag voor je klaar!

Rosanne van 2Bcontent

Over de auteur: Rosanne van der Putten

98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen

Beoordelingen artikel:

Contentmarketing trends 2020 wordt beoordeeld met een 9.1 door 167 tevreden lezers!