Waarom kiezen voor een infographic? 4 redenen

Infographics winnen de laatste jaren steeds meer aan terrein. Dat is logisch, want we leven in een maatschappij waarin alles altijd zo kort en bondig mogelijk moet zijn. Niemand heeft tijd of zin om ellenlange teksten door te spitten om aan informatie te komen. Mooie plaatjes, waarin je informatie in één oogopslag ziet staan, sluiten hier dus perfect bij aan. Gebruik jij nog geen infographics in jouw communicatie? We geven je 4 redenen waarom een infographic ook voor jouw onderneming enorm waardevol is.

1.   Zet jezelf neer als autoriteit

Jij wil graag dat jouw (potentiële) klanten je als autoriteit binnen jouw vakgebied zien. Om dat voor elkaar te krijgen is het verstandig om online waardevolle informatiete delen. Maar sommige materie is te complex om kort en bondig op te schrijven. Een infographic biedt dan uitkomst. Maar wat is een infographic? Een goede infographic is een afbeelding die moeilijke informatie overzichtelijk overbrengt. Als het plaatje er ook nog aantrekkelijk en professioneel uitziet, zul je daardoor sneller als betrouwbare bron worden gezien.

infographic voorbeeld

2.   Je boodschap wordt beter onthouden

Veel mensen zijn visueel ingesteld. Dit betekent dat zij informatie die zij zien een stuk beter onthouden dan informatie die ze lezen. Dat maakt infographics dé manier om een belangrijke boodschap over te brengen. Door in de visual gebruik te maken van het herkenbare beeldmerk van je bedrijf, zullen kijkers niet alleen de informatie beter onthouden maar wordt ook je naamsbekendheid vergroot.

3.   Het wordt vaak gedeeld

Uit onderzoek blijkt dat een infographic op social media veel vaker gedeeld wordt dan een ‘normale’ post. Een mooi vormgegeven afbeelding valt sowieso meer op. Als de infographic dan ook nog veel unieke en waardevolle informatie bevat, zou het zelfs viral kunnen gaan. Dat levert jouw onderneming zeker veel extra aandacht op.

4.   Het geeft je SEO een boost

Niet alleen op social media is een infographic nuttig. Ook op je website kan zo’n afbeelding je veel opleveren. Het is waardevolle content, waardoor mensen geneigd zijn om langer op je website te blijven. Dat is een goede manier om jouw online zichtbaarheid te verhogen.

Als je wil profiteren van deze voordelen van een infographic, is het wel belangrijk dat je een kwalitatief goede infographic maakt en deelt. Dit kan nog lastiger zijn dan je denkt. Het overbrengen van zoveel informatie in een enorm compacte vorm is een vak apart. Om het dan ook nog visueel aantrekkelijk te maken is helemaal een uitdaging. Je kunt daarom ook een infographic laten maken. Wil jij een infographic, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder bij het ontwikkelen van een infographic waar je bedrijf echt wat aan heeft.

Over de auteur: Thijs de Rooij